انواع خونریزی مغزی

آنچه شما را به این نوشتار رسانده است می تواند سرچ عبارتی مثل بهترین جراح مغز، خونریزی مغز، انواع خونریزی مغزی و یا خونریزی مخچه باشد که احتمالا در صدد شناختی اندک درباره این مفاهیم هستید.

دنیای مغر انسان با پیچیدگی های خود این امکان را به ما نمی دهد تا تنها در چند سطر بتوانیم اطلاعات بی شماری را در اختیارتان قرار دهیم.

همانطور که می دانید مغز انسان یگانه نهاد کنترل گر بدن است. از این رو هر آنچه موجب اختلال در عملکرد این نهاد شود، می تواند بیمار را تا سر حد تجربه مرگ بکشاند. مغز انسان که مرکز فرماندهی بدن است تمامی قوای عاقله و متفکره انسان را در خود جای داده، بنابراین شناخت این نهاد بدون دانش میسر نخواهد بود.

یکی از هزاران آسیب مغزی خونریزی مغزی است که در این نوشتار به انواع آن پرداخته شده است.

خونریزی مغزی چیست؟

آنچه خونریزی مغزی را تعریف می کند در واقع مسدود شدن شریان های مغز و ایجاد خونریزی موضعی در بافت آن است که در اصطلاح سکته مغزی نیز نامیده می شود.

زمانی که فرد به خونریزی مغزی دچار می شود تجمع خون موجب شکل گیری هماتوم و یا لخته خون می شود. لخته ایجاد شده بر بافت مغز فشار آورده و جریان خون در مغز را با اختلال مواجه می کند، در این هنگام سلول های مغزی نیز کشته می شوند.

علت خونریزی مغزی چیست؟

عوامل بسیاری سبب ساز خونریزی مغزی هستند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

•  آسیب به سر
  •  فشار خون بالا
  • آنوریسم
  • اختلالات رگ خونی
  • آنژیوپاتی
  • اختلالات خونی
  • ابتلا به بیماری های کبدی
  •  ابتلا به تومور های مغزی

علائم سکته مغزی چیست؟

علائم خونریزی مغزی در افراد متفاوت است. نشانه های سکته مغزی به میزان بسیاری به محل آسیب و میزان آسیب بستگی دارد. مضاف بر این این نشانه ها می تواند به سرعت نمایان شده و یا در طی زمانی طولانی بروز کند. در صورت تجربه موارد زیر باید به سرعت به اورژانس مراجعه کنید. این نشانه ها عبارت اند از:

•  سردرد های ناگهان
  •  تجربه تشنج
  • احساس ضعف در دست یا پا
  • احساس تهوع
  • کاهش هوشیاری
  • اختلالات بینایی
  •  احساس بی حسی و چیزی شبیه به سوزن سوزن شدن پوست
  •  اختلالات گفتاری
  •  اختلال در بلع
  • اختلالات نوشتاری
  • اختلالات حرکتی
  • عدم تعادل
  • اختلالت چشایی
  •  اختلال در تمرکز

همانطور که مطالعه کردید آسیب های مغزی می تواند تمامی ارگان های بدن را درگیر کند، بنابراین اگر تنها یکی از این علائم را پس از ضربه به سر تجربه کردید برای پیگیری و علت یابی به جراح مغز و اعصاب مراجعه کنید.

انواع خونریزی مغزی

آنچه انواع خونریزی مغزی را از یکدیگر متمایز می کند محل و موقعیت آسیب مغزی است. به عبارت دیگر اینکه آسیب در کدامین پرده های مغزی ایجاد شده باید انواع خونریزی مغزی را مشخص خواهد کرد.

از این رو اقسام خونریزی مغزی عبارت اند از:

• خونریزی اپی دورال
  • خونرزی ساب دورال
  • خونریزی ساب آراکنوئید
  • خونریزی داخل مغزی

خونریزی اپی دورال

این نوع خونریزی از نوع بسیار خطرناک خونریزی مغز به شمار می آید که ناشی از ضرب دیدگی سر و پاره شدن سرخرگ مننژی مغز خواهد بود. در این نوع خونریزی اگر فرد بهنگام به بیمارستان مراجعه کند می تواند به بهبودی کامل دست یابد در غیر این صورت بیمار به مرگ مغزی مبتلا خواهد شد.

ابتلا به خونریزی اپی دورال محدودیت سنی نداشته و پس از ضربه به سر، بیهوشی و سپس هوشیاری توام با خواب آلودگی ایجاد می شود. بیمار پس از مدتی هوشیاری توامان با سر درد و اختلالات حافظه، مجدد بیهوش شده و به کما می رود.

خونریزی ساب دورال

این نوع خونریزی نیز به سبب ضربه ایجاد شده و لخته شدن خون در زیر سخت شامه را در پی خواهد داشت. روند این اختلال کمی آهسته تر از خونریزی اپی دورال است.

از علائم این نوع خونریزی می توان به سردرد های شدید بعد از گذشت 3 الی 5 روز بعد از آسیب اشاره کرد که با خواب آلودگی و حالت تهوع همراه است.

خونریزی ساب آراکنوئید

این نوع خونریزی در فضای زیر عنکبوتی مغز ایجاد شده و نشانه شایع آن ابتلا به سردردهای ناگهانی و تشدید شده است که با اختلالات هوشیاری همراه است.

این نوع خونریزی ناشی از پارگی آنوریسم و یا نوعی بد شکلی شریانی است که به صورت مادرزادی در بیماران وجو دارد و در پی بیماری چند کیستی کلیه شانس بروز پیدا می کند.

خونریزی داخل مغزی

این نوع خونریزی در داخل بافت های مغزی ایجاد می شود که ناشی از فشار وارده بر اطراف مغز است. خونریزی داخلی با نشانه های سردرد و کاهش هوشیاری و همچنین فلج عصبی برخی اندام های بدن نمایان می شود.

آنچه این نوع خونریزی را در پی خواهد داشت ضربه یه سر، ناهنجاری های رگ، مصرف بیش از حد آمفتامین و کوکائین، التهاب رگ ها، مصرف دارو های انعقاد خون و در آخرین شایع ترین علت یعنی فشار خون است.

چگونه درمان خونریزی های مغزی

در ابتدا جراح با بررسی و تجزیه تحلیل فضای مغزی به کمک ام آر آی و یا سی تی اسکن محل خونریزی مغزی و یا آسیب مغزی را مشخص می کند.

در مرحله بعد برای درمان خونریزی مغزی بسته به نوع و میزان خونریزی و همچنین ناحیه آسیب دیده روش مشخصی را انتخاب خواهد کرد. در صورتی که فرد برای توقف خونریزی به جراحی نیازمند باشد باید به سرعت تحت عمل جراحی قرار گیرد.

توصیه پایانی

اگر بعد از ضربه ای سخت احساس سردرد و تهوع داشتید و این علائم برای مدت زمان طولانی تجربه شد و یا پس از بهبودی مجددا این نشانه ها نمایان شد، باید به سرعت به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.